San Tornem-hi!

Fa anys i panys que tinc aquest bloc (i la resta) abandonats, per infinitat de motius: de feina i personals però això no vol dir que no hagi anat fent coses a la cuina. De 2012 fins avui però, ha canviat molt la meva manera d’alimentar-me, vaig decidir ja fa un temps deixar de menjar carn i això, lluny de limitar-me, m’ha obert un munt de possibilitats a la cuina perquè els vegetarians no només mengem herba, o bé, potser si, però ja ens ho fem venir bé per fer que donin ganes de donar-li una bona mossegada!

Els meus plats els he anat penjant a l’instagram, i això ha fet que hagi rebut la “crida” d’alguns amics per fer un bloc i escriure les receptes d’allò que penjo. Per això, intentaré en la mesura que sigui possible anar actualitzant aquest bloc, que a més em servirà com a incentiu per a seguir provant coses noves!

Pa de pessic amb fruites vermelles

Seguim amb les proves de pastissos sense ou. En aquest cas un pa de pessic on hi podeu posar fruites vermelles, però també trossets de xocolata, barrejar-ho amb ratlladura de coco..etc.

Ingredients

– 6 cullerades de farina de cigró i 12 cullerades d’aigua ( substitueixen 4 ous)

– 1 sobre de llevat

– fruites vermelles

– suc de 1/2 llimona

– 100 gr farina

– 90 gr sucre o sirope de agave

Com es fa?

1. barregem tots els ingredients en un bol i ho posem en un motlle

2. Posem el motlle al forn a 180ºc durant 30 minuts

 

Coca de iogurt

Fa uns dies buscant receptes vegetarianes vaig veure que un dels substituts de l’ou és la farina de cigró. Em va picar la curiositat i vaig pensar, “ostres! molts cops se m’acaben els ous i no puc fer segons quina recepta per culpa d’aixo…haurem de provar de tenir-ho a la despensa per si de cas”.

Total que vaig comprar un paquet de farina de cigró i ahir vaig fer la primera prova, una coca de iogurt sense ou. Aquí teniu els ingredients:

(si voleu que aquesta coca sigui totalment vegana, utilitzeu llet i iogurt de soja)

Ingredients

– 1 iogurt sense lactosa

– 1/2 mida de iogurt de llet sense lactosa

– 1/2 mida de iogurt d’oli

– 2 mides de iogurt de farina

– 1 i 1/2 mida de melaza o sucre

– suc de mitja llimona

– ratlladura de mitja llimona

– un dit de de gingebre

– 3 cullerades de farina de cigró i 8 cullerades d’aigua ( substitueixen 3 ous)

– 1 sobre de llevat

Com es fa?

1. en un bol barreja el iogurt, l’oli, el sucre, la ratlladura de llimona i el suc de llimona.

2. en un altre bol barreja la farina de cigró i l’aigua i bat fins que quedi una textura semblant a un ou batut.

3. barreja la farina i el llevat

4. Agafa el bol amb la mescla de iogurt i aboca-hi el contingut del bol de farina de cigró. Afegeix la farina barrejada amb el llevat.

5. Posa-ho al forn a 180ºC  uns 30 minuts

Cuixa de xai al forn

 

Ingredients

– 1 cuixa de cabrit

– una copeta de conyac

– orenga

– farigola

– sal

– patates, ceba i moniato

Com es fa?

1. Posa la cuixa en una safata. Posa les especies al gust , una mica d’oli i conyac. Posa al forn a 150º durant 3/4 d’hora. En aquest temps ves vigilant la carn, mullant-la amb el propi suc que va treient i girant-la de tant en cuant.

2. Quan vegis que està quasi fet, talla les patates, la ceba i el moniato. Treu la cuixa de la safata i posa-hi les verdures amb un raig d’oli i sal. torna a posar-hi a sobre la cuixa i cap al forn durant mitja hora més.

Un cop vegis que les patates i la cuixa ja estan fetes ja pots servir!

 

Filet de pangra amb romescu

Des que hem tornat de vacances que hem establert que els dilluns és dia de menjar peix. Així que últimament estic fent proves per veure com fer que el peix sigui més que un filet de lluç a la planxa. Ahir vam decidir probar amb aquesta recepta, molt fàcil i molt bona!

Ingredients

per 2 persones

– 1 filet de pangra

– 2 gambes

– un grapat de cloisses, musclos…

– mig calamar petit

– un raig de conyac

Pel romescu

– 2 tomàquets

– 2 grills d’all

– 10 atmelles torrades

– 2 llesques de pa torrat

Com es fa?

1. Primer de tot farem el romescu. Per a fer-lo cal posar una paella al foc amb un grill d’all i els tomaquets. Deixar que es vagin coent a poc a poc. Afegir les atmelles i torrar-les. Un cop els tomaquets estiguin tous i l’all i atmelles dauradetes. Posa-ho tot en un pot i tritura-ho juntament amb les llesques de pa torrat i un grill d’all cru.

2. En una paella posa les games i cloisses amb oli. Un cop vegis que l’oli ha agafat el gust afegeix el calamar i el romescu

3. afegeix una mica de conyac i remena fins que quedi una salsa lligada

4. Sala el filet de pangra i afegeix a la salsa a foc molt suau amb la paella tapada durant uns 10-15 minuts.

Pots fer una mica d’arròs per acompanyar! queda bonissim

Macarrons amb llavors de rosella

Fa un temps vaig anar a un restaurant on a la mantega hi havia llavors de rosella i em va agradar la idea. I l’altre dia al supermercat vaig veure una bosseta i vaig pensar “calla que faras el mateix!”. El problema és que de mantega normalment no en mengem gaire, així que vaig pensar que podria aprofitar les llavors per afegir a altres llocs, i així han sortit aquests macarrons, que són el meu dinar de tupper d’avui!

Ingredients

per una persona

– 60 gr macarrons (pes sense coure)

– 1 pastanaga

– 1/2 carbassó

– 1 tasseta mongetes verdes

– 4 branquetes cibulet

– 1 cullerada de llavors de rosella

– 40 gr formatge ratllat

– 1/2 pastilla caldo vegetal

Com es fa?

1.posa a bullir l’aigua per a coure els macarrons amb la pastilla de caldo vegetal

2. talla a dauets la pastanaga, el carbassó i les mongetes. Posa en una paella amb una cullerada d’oli i salpebra. Afegeix una mica de l’aigua dels macarrons i tapa-ho que es vagi coent.

3. posa a coure els macarrons. Un cop estiguin al dente. retira l’aigua que sobra deixant-ne una mica. Afegeix les verdures ja cuites, el formatge ratllat, el cibulet tallat a trossos i les llavors. Ja està llest per servir!

Informació nutricional:

Aquest plat és perfectament un plat únic, ja que conté 1 de les 4 racions diaries de cereals i pastes que cal menjar al dia (60-80 g de pasta equivalen a una ració), 1 de les 2 racions diaries de verdures (150 g equival una ració) i 1 ració de làctics de les 2-4 que cal fer al dia (40 g formatge madur equival a una ració).

Els que us preocupeu per si no mengeu moltes proteines, penseu que de carn i ous tansols són 3 racions a la setmana i una ració és un filet petit, 1/4 de pollastre o 2 ou,  així que no cal i no convé menjar carn cada dia!. Acompanyat amb una fruita o un iogurt ja tens un dinar complet i facil de dur amb el tupper!

A més, les llavors són molt beneficioses per a la salut, les de rosella en concret, són un calmant nerviós per a l’organisme, així que si esteu estressats, ja sabeu!

Flaó ràpid

El Flaó és un pastís de formatge tipic d’Eivissa. Els meus pares fan la versió “tradicional” d’aquest pastís, però l’altre dia tenia menta a casa i vaig pensar…potser amb el que tinc a la nevera el puc mig improvitzar, i va quedar molt autèntic!

Ingredients

– 3 formatgets burgos
– una mica de formatge de rulo de cabra
– 1 yogur
– 100 gr sirope d’agave
– 50 gr menta ( i algunes fulles per sobre)
Per la massa:
– 100 gr mantega fosa
– un gotet anís (jo vaig posar-hi pacharán)
– 260 gr galetes

Com es fa?

1. aixafa els formatgets burgos i el formatge de cabra. Barreja-ho amb el yogur i el sirope. Reserva

2. talla la menta a trossets petits. Barreja-ho amb la mescla de yogur

3. tritura les galetes maria i posa-les en un motlle. Afegeix l’anís i la mantega i aixafa-ho amb una forquilla fins que et quedi una massa compacta.

4. posa a sobre la massa de galeta la mescla de formatge i yogur.

5. Posa al forn a 180º uns 35 minuts, fins que al punxar-ho el pal  surti net.

Ben freda està bonissima i és molt refrescant!

 

Pizza de verdures sense massa

Fa poc m’he comprat un llibre de cuina vegetariana i vaig veure una recepta que em va cridar molt l’atenció. Era una Quiche de verdures però tenia la particularitat que no necessitaves tenir massa brisa per fer-la. Així que ahir, mirant les verduretes que tenia per casa vaig decidir provar a veure què sortia (modificant una mica la recepta, on tansols hi posaven pebrot i carbassó). Va quedar molt molt bona i mireu com sembla una pizza!

Ingredients

– 1/2 carbassó
– 1/2 patata
– 1/2 alberginia
– 1 ceba petita
– 1 pastanaga
– tomaquets cherry
– una cullerada de pesto
– 2 ous
– 50 cl llet

Com es fa?

1. Talla totes les verduretes a rodanxes fines. Posa-les a una paella amb una cullerada d’oli durant 3-4 minutets a foc ràpid.

2. engega el forn a 200º. Barreja els ous amb la llet i el pesto. salpebra al gust

3. en una safata posa-hi totes les verduretes ben exteses, que cobreixin tot el motlle. per sobre posa-hi la mescla d’ous i posa-ho al mig del forn durant uns 25 minuts (fins que vegis que la massa és consistent).

Restaurant Akelaré – Donostia

Aquest cap de setmana el Pol i jo hem anat a San Sebastian i allà no podia faltar anar a algún dels millors restaurants de la zona, l’Akelaré, amb 3 estrelles Michelín. En un restaurant així tot compta, i l’entorn és preciós. L’espai de l’Akelaré és semblant a un hexagon, tot envitrallatamb vistes a l’oceà. A més les taules són molt intimes i grans, aportant comoditat. El servei és molt correcte: just entrar t’acomoden i et porten la carta. Pots triar entre dos menús degustació o la carta i després un somelier t’ajudarà amb el vi. Pel que fa el Somelier ens va tocar un noi molt jove i trempat que no va tenir pegues en bromejar en política i en recomenar-nos un vi sense preguntar què haviem triat. Espero que li haguéssin dit abans perquè no sóc de l’opinió que tot queda bé amb un menú degustació basat sobretot en peix, i demanant un negre, no tots queden bé! Pel que fa el menú, aquest era de 8 plats (dos d’ells no tenen foto, ens vam oblidar!! coses del directe!) i ens van donar instruccions d’ús i tot!

Gel de tomàquet d’albahaca amb esponja de ceba, sals de bany marines, crema de idiazabal i cóctel oral: L’aperitiu. El cóctel, que era de cava, estava boníssim, però la crema d’idiazabal (el meu formatge preferit!) no em va semblar d’idiazabal, em va decepcionar. Les sals de bany, bonissimes, amb el gustet a gamba a la planxa…mmm!

“Xangurro en esencia sobre Blini de su Coral y Gurullos”: el Xangurro és típic del país basc, per tant podem dir que aquí es jugava l’honor de la cuina basca xd i estava realment bo. L’acompanyant simulava arròs però en realitat eren granets de farina, molt bons. Un plat molt correcte

“Navaja con pata de Ternera“: calia combinar cadascunad e les tres coses que veieu al plat. La gràcia era que la carn no era exactament carn, sinó una gelatina feta del seu aroma.

“Foie Fresco a la sarten con “escamas de Sal y Pimienta en Grano””: A mi em costa molt de menjar foie. M’agrada però la textura se’m fa dificil. Aquest me’l vaig acabar tot! La única pega, la dolçor. La sal no era sal sinó una mena de sucre, i el pebre eren granets d’arròs.

“Mosaico de Pochas en Ensalada”: per mi un plat català, doncs el mosaic era com una mena d’escalivada i les bledes…el que mengem quan anem a Sant Llorenç junt una bona botifarra. No em va acabar d’agradar el contrast, no hi havia cruixent, que hagués anat bé per la farinositat de les “pochas”

“Rodaballo con su “Kokotxa”“: no vaig fer la foto… però havent provat tants turbots com he provat, em va sobrar la “kokotxa” que és com les seves espines fregides. Era massa sec.

“Cochinillo Asado con “Bolao” de Tomate y emulsion de Ibérico”: tampoc vam fer la foto…El que era el cochinillo estava bo, molt cruixent per fora i suau per dins. El “bolao” de tomaquet tornava a pecar de dolçor, massa sucre! El Pol comenta que els meus pares el fan molt més bo al forn de casa

“Leche y Uva, Queso y vino en Evolución paralela”: la taula dels formatges, dels seus veins francesos. La gràcia era com d’esquerra a dreta anava pujant el sabor del formatge. Acompanyat d’un vi dolç em va agradar molt, sobretot amb els primers, més suaus.

“Cerezas del Jerte y albaricoque al Kirsch, piedras de vainilla”: les cireres boníssimes, estaven farcides d crema de cireres amb Kirsch. Les pedres de vainilla, altre cop massa sucre!

Jo no sóc un gourmet especialitzat, i tot i que em va agradar molt, considero que ja hem anat a uns quants restaurants per creure que aquest té un preu desorbitat pel que ofereix,i sap greu perquè precisament no és barat… tot i que estava molt bo, els 400 euros que et pots deixar per dues persones no estant justificats i potser li sobra alguna estrella. I no és que no sorprengués, els plats tenien tots el seu puntet d’originalitat, però els contrastos de sabors no eren del tot impresionants com  a altres llocs més barats amb els que he gaudit més (com per exemple el Capritx, a Terrassa, amb una estrella michelín i un menú degustació de 45 euros, o l’últim que vam anar a Menorca, Sa pedrera des Pujol, que em va sorprendre amb uns plats exquisits).

Pastís de formatge philadelphia

El pastís de formatge philadelphia és un clàssic que tots haureu fet, però la gràcia d’aquest és que no porta sucre! enlloc de sucre hi he posat mel d’Agave, una alternativa al sucre que, entre les seves característiques, destaca per ser un aliment amb un gran contingut en Fructooligosacàrids, que ajuden a estimular la flora intestinal, són tolerats per diabètics i augmenten l’absorcio de calci i magnèsi.

La recepta és la següent:

Ingredients

– 1 i 1/2 terrina de formatge tipus philadelphia

– 1 i 1/2 yogur natural

– 135 gr mel agave  (en substitució de 270 g de sucre)

-3 ous

– 3 cullerades soperes de farina

– 6 mores

Com es fa

1. engega el forn a 200 graus

2. barreja tots els ingredients menys les mores en una batedora fins que quedi una massa fina

3. Unta un motlle amb una mica de mantega i afegeix la massa obtinguda. Afegeix les mores.

4. Posa al forn abaixant-lo a 170 graus i deixa-ho fins que al punxar un bastonet aquest surti net.